Blog
- Michał Gryz
- Blog
- Odsłony: 2404
Dobór słów kluczowych do pozycjonowania – case study na podstawie małej i dużej firmy
Dobór słów kluczowych jest jednym z najważniejszych etapów podczas realizowania strategii SEO. Zarówno w przypadku podania słów kluczowych przez klienta, jak i samodzielnego ich wyodrębnienia, optymalizacja działań pozycjonujących wymaga od firmy pozycjonującej o wiele większego zaangażowania.
W artykule podajemy małe studium przypadku dotyczące dwóch (na potrzeby artykułu fikcyjnych) firm – jednego niewielkiego przedsiębiorstwa oraz dużej spółki. Zaprezentujemy Państwu różnice związane z prawidłowym doborem słów kluczowych.
Dobór słów kluczowych do pozycjonowania
Słowa kluczowe a niewielka firma
Małe przedsiębiorstwo prowadzące sklep z zegarkami pragnie wypozycjonować się na dość konkurencyjnym rynku. Właściciel sklepu prezentuje kilkanaście generycznych słów kluczowych, czyli pojedynczych wyrazów związanych z branżą, takich jak: zegarek, Casio, Rolex, bransoleta, szkło szafirowe itd.
Wiadomym jest, że krótkie i ogólne słowa kluczowe wygenerują ruch, jednak nie będzie on oferował odpowiedniego poziomu konwersji, czyli współczynnika wykonanej akcji do ilości odwiedzin (np. zakupienia zegarka). Dlatego tak ważne jest rozbudowanie słów kluczowych i stworzenie z nich fraz kluczowych z długim ogonem. W ten sposób możliwe będzie osiągnięcie lepszej jakości ruchu.
Wobec tego frazy kluczowe powinny zostać posegregowane wedle dwóch kategorii: słów kluczowych związanych z pozycjonowaniem – najlepiej w formie bloga lub sekcji z newsami, a także kategorii związanej z rozbudową serwisu pod zwiększenie liczby kategorii.
W konkurencyjnej branży, w której działa rozpatrywany sklep z zegarkami, kluczowym do osiągnięcia sukcesu będzie wykreowanie rozbudowanej struktury sklepu internetowego, w którym umieszczonych zostanie wiele sprecyzowanych kategorii pozwalających na pełniejsze i dokładniejsze wypozycjonowanie sklepu.
Warto również regularnie tworzyć artykuły blogowe dotyczące konkretnych fraz kluczowych z długiego ogona, tym samym przyciągając potencjalnych klientów poszukujących zegarków z konkretnymi parametrami – np. z szafirowym szkłem, z przedziału cenowego od 2000 do 5000 zł i wyposażonego w chronograf. Ruch generowany przez mocno sprecyzowane zapytania nie jest być może zbyt pokaźny, niemniej jednak powoli przyciągnąć do sklepu wielu tzw. leadów.
Słowa kluczowe a duże przedsiębiorstwo
Duże firmy działające w sieci mają zupełnie inne potrzeby dotyczące pozycjonowania i optymalizacji słów kluczowych. Skupiając się na jednym słowie kluczowym, możemy zaobserwować, że zwykle w opisach kategorii oraz w tekstach zapleczowych słowo kluczowe uzupełniane jest dodatkowymi długimi ogonami je zawierającymi. Przykładowo przy optymalizacji słów kluczowych firmy zajmującej się sprzedażą m.in. telewizorów możemy zaobserwować pozycjonowanie nie tylko na frazę „telewizory”, ale również wszelkie wariacje, takie jak: „telewizory OLED”, „telewizory 55 cali”, czy „telewizory 3D”.
Analiza pożądanych słów kluczowych jest dobrą okazją do rozbudowy architektury serwisu przedsiębiorstwa, a tym samym usprawnienie filtrów sortujących wyniki zapytań. Jednym ze skuteczniejszych działań przy pozycjonowaniu dużych przedsiębiorstw jest odpowiednie przebudowanie architektury filtrów sortujących wyniki zapytań w taki sposób, by umożliwiał on generowanie nowych podstron zoptymalizowanych pod wyspecjalizowane frazy kluczowe.