Blog
- Michał Gryz
- Blog
- Odsłony: 8921
Jak tworzyć opisy produktów w sklepie internetowym?
Opisy produktów w sklepie internetowym to podstawa sprzedaży w internecie. Przyjrzyjmy się temu, jak tworzyć opisy produktów w sklepie internetowym? Nie minęło 20 lat od momentu, kiedy internet stał się powszechnie dostępny, a branża e-commerce, czyli sprzedaż w internecie, stała się jedną z najbardziej dochodowych na świecie.
Co więcej, jak pokazują statystyki od Statista, pandemia koronawirusa znacząco przyśpieszyła rozwój branży. Ludzie na całym świecie zaczęli spędzać więcej czasu w domu przed komputerem, co automatycznie przełożyło się na większą ilość zakupów. Światowe tendencje można zaobserwować również na polskim rynku. Sprzedaż w internecie nie może być jednak skuteczna bez odpowiedniego przygotowania strony i swojej oferty, a prawidłowo sporządzony opis produktów jest podstawą.
Czym charakteryzuje się dobry opis produktu?
Coraz ciężej znaleźć sklep internetowy, który nie ma przygotowanych opisów swoich produktów. Jednak nie każdy opis zachęca do zakupu. Klienci kupujący online nie mogą dotknąć produktu lub zobaczyć go na własne oczy. Napisanie opisu w takich warunkach staje się więc trudnym zadaniem, ponieważ treść powinna być nie tylko dobrze oceniona przez algorytmy Google, ale również wpłynąć na emocje internautów, dostarczyć im wszystkich najważniejszych informacji o produkcie, zawierać opinie innych klientów oraz rozwiać wszystkie wątpliwości, które mogłyby zniechęcić ich do zakupu. Przed rozpoczęciem pisania, trzeba się dokładnie przygotować. Konieczne jest zebranie najważniejszych informacji o produkcie, jego cechach i właściwościach. Następnie warto sobie zadać następujące pytania. Czego potrzebują internauci poszukujący takiego produktu? Jakie korzyści zapewnia nasz produkt? Co go wyróżnia? Co może wpłynąć na emocje klienta i skłonić go do zakupu? Jak możemy udowodnić skuteczność produktu? Przyjrzyjmy się teraz kilku wskazówkom, które pomogą napisać skuteczny opis.
Słowa kluczowe
Jednym z najważniejszych elementów sprzedającego opisu produktów do sklepu internetowego są słowa kluczowe. Z jednej strony pozwalają botom przeglądarki zrozumieć treść strony i wyświetlać ją przy pasujących zapytaniach w Google, a z drugiej pomagają potencjalnym klientom zrozumieć, że produkt jest dokładnie tym, czego potrzebują. W przypadku niektórych produktów wybór keywords jest oczywisty, jednak w wielu przypadkach trzeba się nieco bardziej wysilić. Na szczęście do znalezienia słów kluczowych można wykorzystać darmowe narzędzia dostępne w internecie.
Wpływ na wyobraźnię, emocje i zmysły potencjalnego klienta
Każdy zakup to przede wszystkim emocje. Oczywiście, wielu potencjalnych klientów dokładnie wie, co chce kupić i jaki powinien być produkt, jednak zazwyczaj decydującym czynnikiem jest właśnie opis. Jak zatem wpłynąć na emocje i zmysły internauty? Opis produktu powinien przypominać opis obrazu lub innego dzieła sztuki. Treść, o ile to możliwe, powinna być bogata w przymiotniki, które pozwalają na wyobrażenie sobie zastosowanie produktu. To samo dotyczy się odwołań do zmysłów – odwołanie się do odczuć, które zapewnia produkt, jest bardzo ważne. Internauta czytający opis powinien móc sobie wyobrazić zapach, smak oraz wygląd produktu.
Wybór odpowiedniego tonu i zwięzłość
Sprzedaż w internecie, poza niektórymi wyjątkami, nie umożliwia na rozmowę z każdym potencjalnym klientem. Z tego powodu, opis powinien być napisany zwięzłym i od początku określonym stylem. Biorąc pod uwagę naszą grupę odbiorców, możemy zdecydować, czy lepiej użyć formy grzecznościowej „Pan/Pani/Państwo”, czy jednak zastosować standardowe „Ty/Tobie”. Pomimo tego, że opis powinien wpływać na wszystkie zmysły czytelnika, nie powinien być zbyt długi. Tak jak w przypadku sprzedaży „na żywo”, zbyt długie przedstawienie produktu i brak konkretów mogą doprowadzić do odwrotnego efektu. O czym pamiętać? Przede wszystkim o unikaniu wypełniaczy i laniu wody.
Wybór grupy odbiorczej i określenie potrzeb potencjalnego klienta
Opisy produktów do sklepu internetowego nie powinny być skierowane do wszystkich. Klientami sklepu mogą być osoby w różnym wieku i należące do różnych grup społecznych. Jednak przy pisaniu opisów, trzeba wybrać tylko jedną z nich. To pozwoli na przedstawienie najważniejszych informacji o produkcie i wybór przekonującego tonu. Zróżnicowanie treści na podstawie określonej grupy odbiorczej to sposób na skuteczniejszą ofertę. Dla niektórych najważniejszym czynnikiem przy zakupie jest cena, a dla innych np. jakość. Wybór grupy docelowej pozwala nam zatem podkreślić najważniejsze cechy oferty w tekście.
Korzyści, a nie zalety — jak tworzyć opisy produktów w sklepie internetowym?
Opis powinien uwydatniać korzyści, które otrzymuje klient, a nie zalety produktu. Parametry są ważne, jednak co one oznaczają w praktyce? Najskuteczniejszym sposobem jest połączenie cech z opisaniem korzyści. Np. elegancki skórzany fotel będzie nie tylko wygodnym miejscem do pracy, ale także doda prestiżu wystrojowi biura.
Struktura tekstu
Skuteczną praktyką jest wymyślenie nagłówków jeszcze przed rozpoczęciem pisania tekstu. Oddzielenie sekcji tekstu na podstawie ich zawartości zwiększa czytelność materiału oraz jest zgodne z zasadami SEO. Nawet stosunkowo krótkie opisy (do 1000 znaków) powinny zawierać nagłówki, w których z kolei warto umieścić słowa kluczowe. W przypadku opisów przewyższających kilka tysięcy znaków można śmiało zastosować również nagłówki z zakresu H2-H5. Warto również pamiętać o tym, aby „rozbić” tekst na mniejsze bloki tekstu. Opis powinien być zwięzły, a zdania stosunkowo krótkie.
Zdjęcia, opinie, case study i FAQ
Opis produktu powinien zawierać również inne elementy, które zachęcają do zakupu. Są to np. zdjęcia, opinie klientów, case study oraz FAQ, czyli odpowiedzi na najczęstsze pytania. Nie jest to jednak obowiązkowy element, ponieważ w przypadku niektórych produktów, bardzo ciężko przygotować case study lub FAQ.
Odpowiednie przygotowane opisy produktów w sklepie internetowym są bardzo istotne zarówno z punktu widzenia SEO, jak i dla klientów. Samodzielne napisanie dziesiątek, setek, a nawet tysięcy opisów może być jednak przytłaczające. Zapraszamy zatem do zapoznania się z naszą ofertą. Zajmujemy się prowadzeniem blogów firmowych oraz tworzeniu sprzedającego contentu dla klientów. W ten sposób pomagamy naszym klientom w zwiększeniu sprzedaży i zysków. Dodatkowo przygotowane przez nas posty blogowe przekazują fachową wiedzę i zwiększają zaufanie internautów do firmy naszych klientów.