Blog
- Michał Gryz
- Blog
- Odsłony: 8654
Audytujemy strony www kandydatów na Prezydenta RP! #sprawdzam
28 czerwca 2020 r. odbędą się w Polsce wybory na urząd Prezydenta RP. Do walki stanie 11 kandydatów, których strony internetowe poddaliśmy analizie. Nasza analiza bierze pod uwagę:
- widoczność stron internetowych w wyszukiwarce Google,
- ocenę podstawowych parametrów technicznych, systemów CMS
- zasięg i obecność w social mediach
W związku z ogłoszonym stanem epidemii wszelkie działania kandydatów w realnej rzeczywistości np. wiece, spotkania z wyborcami, zostały mocno ograniczone i kandydaci przenieśli większość swoich działań do Internetu. Począwszy od prezentacji swojej osoby na stronie internetowej, rozpoczęli wyścig w social mediach takich jak: Facebook, Twitter, Youtube, TikTok, Instagram, kończąc na liveach prowadzonych z influencerami.
Czy kandydaci dostosowali swoje strony internetowe do obecnych standardów SEO, UX i WCAG?
Przekonajmy się #sprawdzam
Jesteśmy firmą świadczącą szeroką gamę usług, począwszy od analizy, konsultingu, opracowywania projektów funkcjonalnych, przez realizację stron www, systemów CMS, kreowania wizerunku marki, a kończąc na działaniach promocyjnych, świadczeniu usług hostingowych, działaniach optymalizacyjnych i rozwojowych.
Analiza stron internetowych kandydatów
Kolejność stron www kandydatów została ustalona na podstawie ostatniego sondażu IBRIS z dnia 22 czerwca 2020 roku, a wnioski na podstawie wykonanej analizy proszę wyciągnąć we własnym zakresie.
andrzejduda.pl
Liczba obserwujących w mediach społecznościowych (na dzień 23 czerwca 2020 r.)
- Facebook: 722 tysiące
- Twitter: 20 tysięcy
- Instagram: 59 tysięcy
- Youtube: 16 tysięcy
- TikTok: 421 tysięcy
Na poniższym wykresie widać, że strona andrzejduda.pl w 2015 i 2016 roku występowała w Google w pierwszej dziesiątce (Top10) wyników na 278 fraz, zaś w pierwszej pięćdziesiątce (Top50) na 1004 frazy. Aktualnie te wyniki są bardzo niskie – 30 fraz w Top10 i 68 fraz w TOP50. Od roku 2017 do 2019 strona nie działała.
Strona nie posiada deklaracji dostępności i nie jest dostosowana do standardów WCAG 2.1 (czym są standardy WCAG można przeczytać na naszym blogu tutaj: https://instytucje.itee.pl/blog/373-standardy-wcag-2-1-dla-instytucji-publicznych.html ). Wydaje się że strona internetowa aktualnego Prezydenta RP takie standardy powinna spełniać, ponieważ inni kandydaci mogli nie dysponować wystarczającym czasem lub środkami budżetowymi na zbudowanie takiej strony. W dobie powszechnej informatyzacji potęgowane są wysiłki nakierowane na minimalizację efektu wykluczenia cyfrowego. WCAG 2.1 to zbiór dokumentów regulujących zasady konstruowania domen publicznych. Strony WWW i aplikacje mobilne muszą gwarantować dostępność i czytelność użytkownikom, z uwzględnieniem ograniczeń wynikających z różnego typu niepełnosprawności.
Pełny audyt strony andrzejduda.pl
Zobacz szczegółowy audyt strony andrzejduda.pl
Wspomnieć należy również o domenie andrzejduda2020.pl, która została zarejestrowana przez abonenta: Platforma Obywatelska RP (wg. rejestru whois) 7 listopada 2019 roku i przekierowana na domenę internetową http://100aferpis.pl/ . Przy tej okazji mogę wspomnieć, żeby wziąć pod uwagę rejestrację kilku domen internetowych dla swojej firmy (osoby, produktu, wydarzenia), ponieważ mogą one zostać wykorzystane przez konkurencję, jak to się stało w tym przypadku. Aktualnie urzędującemu prezydentowi na pewno taka strona http://100aferpis.pl/ nie pomaga.
trzaskowski2020.pl
Strona internetowa Rafała Trzaskowskiego została opublikowana 12 czerwca 2020 r, a więc zaledwie 11 dni temu. Strona internetowa Rafała Trzaskowskiego nie mogła zostać opublikowana wcześniej, ponieważ oczekiwano na rejestrację kandydata przez PKW po tym jak zebrał ponad 1,6 milina podpisów. Według narzędzia do analizy, które zbiera dane z opóźnieniem kilkudniowym na chwilę obecną strona Rafała Trzaskowskiego ma jedną frazę w Top10 i 8 słów kluczowych w Top50. W branży SEO widoczność strony internetowej zawsze idzie w parze z czasem i jak widać Google nie robi wyjątków dla nikogo.
Liczba obserwujących w mediach społecznościowych (na dzień 23 czerwca 2020 r.)
- Facebook: 455 tysięcy
- Twitter: 292 tysiące
- Instagram: 133 tysiące
- Youtube: 1 tysiąc
- TikTok: 1 tysiąc
Strona nie posiada deklaracji dostępności i nie jest dostosowana do standardów WCAG 2.1.
Pełny audyt strony trzaskowski2020.pl
Zobacz szczegółowy audyt strony trzaskowski2020.pl
Jak widać sztab wyborczy kandydata Rafała Trzaskowskiego, nie mając czasu na promocję strony głównej kandydata skupił się na zdobyciu większej widoczności dla domeny internetowej http://100aferpis.pl/, która jest widoczna na 35 słów w Top10 i aż 595 słowa w Top50.
holownia2020.pl
Strona Szymona Hołowni jest chyba najbardziej aktywną stroną w sieci. Jeśli chodzi o widoczność można zauważyć stały progres w zdobywaniu kolejnych fraz w wyszukiwarce Google. Liczba słów w Top10 to 37, natomiast spora jest liczba fraz występujących w Top50 - aż 720 fraz. Dodatkowo należy nadmienić, że Szymon Hołownia posługuje się jeszcze dwiema osobnymi stronami, które występują pod subdomenami https://ekipa.holownia2020.pl , https://kamper.holownia2020.pl/ . Jak widać w statystykach szacunkowy ruch na stronie to 37 tysięcy użytkowników i jest zdecydowanie największy spośród wszystkich kandydatów, a my podczas naszego testu musieliśmy natrafić na duże obciążenie serwera i strona nie załadowała w pełni plików css co miało wpływ na nieprawidłowe wyświetlanie się elementów graficznych, przesłaniających menu.
Liczba obserwujących w mediach społecznościowych (na dzień 23 czerwca 2020 r.)
- Facebook: 891 tysięcy
- Twitter: 71 tysięcy
- Instagram: 273 tysięcy
- Youtube: 61 tysięcy
- TikTok: brak konta oficjalnego
Strona nie posiada deklaracji dostępności i nie jest dostosowana do standardów WCAG 2.1. Na wykresie widać że strona Szymona Hołowni ma największy przyrost organiczny w Google i systematycznie pnie się do góry.
Pełny audyt strony holownia2020.pl
Zobacz szczegółowy audyt strony holownia2020.pl
Zobacz szczegółowy audyt strony ekipa.holownia2020.pl
Zobacz szczegółowy audyt strony kamper.holownia2020.pl
kosiniakkamysz.pl
Strona internetowa Władysława Kosiniaka Kamysza istnieje od 2014 roku. Jak widać na wykresie raz zyskuje większą widoczność w Google, raz niższą. Nie widać wzrostów, ale strona jest gruntownie modyfikowana przed każdymi wyborami co wpływa na spadek widoczności po każdej takiej zmianie. Z raportu wynika że podstawowe elementy takie jak meta title i meta description nie są uzupełnione prawidłowo, co ma znaczący wpływ na postrzeganie strony przez roboty Google. Na stronie brakuje również kodu do analizy statystyk Google Analitics, co może świadczyć o tym, że przygotowanie powyborczej analizy aktywności w Internecie będzie trudne.
Liczba obserwujących w mediach społecznościowych (na dzień 23 czerwca 2020 r.)
- Facebook: 101 tysięcy
- Twitter: 123 tysięące
- Instagram: 10 tysięcy
- Youtube: brak oficjalnego kanału YT
- TikTok: brak konta oficjalnego
Na poniższym wykresie widać, że strona kosiniakkamysz.pl występuje w Google w pierwszej dziesiątce (Top10) wyników na 14 fraz, zaś w pierwszej pięćdziesiątce (Top50) na 57 frazy. Strona nie posiada deklaracji dostępności i nie jest dostosowana do standardów WCAG 2.1.
Pełny audyt strony kosiniakkamysz.pl
Zobacz szczegółowy audyt strony kosiniakkamysz.pl
bosak2020.pl
Liczba obserwujących w mediach społecznościowych (na dzień 23 czerwca 2020 r.)
- Facebook: 53 tysiące
- Twitter: 10 tysięcy
- Instagram: 88 tysięcy
- Youtube: brak oficjalnego kanału (wspierany jest jednak przez kanał konfederacji który ma 113 tysięcy subskrypcji)
- TikTok: brak konta oficjalnego
Strona bosak2020.pl w kwestii widoczności jest ustabilizowana od lutego 2020 r. W marcu i kwietniu notowała niewielkie spadki i od maja powróciła do poprzedniej widoczności z lutego. Obecnie widnieje na 7 fraz w Top10 Google i 122 słowa w Top50. Szacunkowy ruch to blisko 5 tysięcy. Biorąc pod uwagę wiek kandydata, który mógłby skupiać wokół siebie grono młodszych wyborców, którzy aktywnie korzystają z Internetu to strona wydaje się mieć niewykorzystany potencjał. Strona internetowa skupia większość ruchu na stronie głównej tzw. onepage, czyli w rankingach Google taka strona nigdy nie będzie wysoko na bardzo dużą liczbę fraz. Jest to raczej strona lądowania tzw. landing page, na który jeśli ktoś trafi to szybko wchodząć nawet w pierszą pozycję menu "Bosak w trasie" jest przekierowywany na inne kanały społecznościowe, w tym przypadku do Facebooka.
Pełny audyt strony bosak2020.pl
Zobacz szczegółowy audyt strony bosak2020.pl
robertbiedron.pl
Liczba obserwujących w mediach społecznościowych (na dzień 23 czerwca 2020 r.)
- Facebook: 637 tysięcy
- Twitter: 250 tysięcy
- Instagram: 308 tysięcy
- Youtube: 4 tysiące
- TikTok: brak konta oficjalnego
Na poniższym wykresie widać, że strona pod domeną robertbiedron.pl była wykorzystywana wielokrotnie i wg. danych whois została zarejestrowana 5 lipca 2005 roku. Służyła kandydatowi już wcześniej przy wyborach na prezydenta Słupska w 2011 roku, później kierowała na ruch na domenę wiosnabiedronia.pl, a teraz ponownie spełnia rolę promocyjną kandydata na prezydenta RP. Pod względem osób obserwujących w mediach społecznościowych (Facebook, Twitter, Instagram) ten kandydat wygrywa i zdobył największe grono obserwatorów.
Sama widoczność strony internetowej nie zachwyca i jak na tyle lat istnienia w sieci wyniki prezentują się dość słabo. Oczywiście w raporcie można zauważyć podstawowe błędy optymalizacyjne jak np. brak opisu metadescription czy brak atrybutów alt.
Pełny audyt strony robertbiedron.pl
Zobacz szczegółowy audyt strony robertbiedron.pl
stanislawzoltek.pl
Liczba obserwujących w mediach społecznościowych (na dzień 23 czerwca 2020 r.)
- Facebook: 23 tysiące
- Twitter: 6 tysięcy
- Instagram: 1 tysiąc
- Youtube: 3 tysiące
- TikTok: 3 tysiące
Na poniższym wykresie widać, że strona widnieje w wyszukiwarce Google na 3 frazy w Top50. Domena została zarejestrowana w grudniu 2018 roku, więc przygotowania do jej powstania już zostały poczynione ponad półtora roku temu. Jest to kolejna strona w której nie zadbano o meta description, atrybuty alt i prawidłowe połączenie z mediami społecznościowymi w jakich kandydat działa.
Pełny audyt strony stanislawzoltek.pl
Zobacz szczegółowy audyt strony stanislawzoltek.pl
marekjakubiak2020.pl
Liczba obserwujących w mediach społecznościowych (na dzień 23 czerwca 2020 r.)
- Facebook: 156 tysięcy
- Twitter: 53 tysięące
- Instagram: 13 tysięcy
- Youtube: brak konta oficjalnego
- TikTok: brak konta oficjalnego
Strona jest stroną typu onepage z małą ilością treści i jak widać nie wzbudziła zainteresowania robota Google. Widnieje na jedno słowo w Top10 jakim jest imię i nazwisko kandydata "Marek Jakubiak". Strona pod kątem budowy technicznej posiada błędy optymalizacyjne i na pewno nie pomoże w zdobyciu większej liczby głosów, ponieważ ciężko jest na nią trafić z wyszukiwarki Google.
Strona nie posiada deklaracji dostępności i nie jest dostosowana do standardów WCAG 2.1.
Pełny audyt strony marekjakubiak2020.pl
Zobacz szczegółowy audyt strony marekjakubiak2020.pl
tanajno2020.pl
Liczba obserwujących w mediach społecznościowych (na dzień 23 czerwca 2020 r.)
- Facebook: 31 tysiące
- Twitter: 3 tysiące
- Instagram: 3 tysiące
- Youtube: 1 tysiąc
- TikTok: brak konta oficjalnego
Na poniższym wykresie widać, że strona od lutego notuje wzrosty. Obecnie występuje na 11 fraz w Top10 i 67 słów kluczowych w Top50. Pod kątem optymalizacyjnym widać, że nikt nie zadbał o podstawowe elementy opisowe zawierające błędy językowe, np.:
- Tytuł strony: Tanajno Jan Paweł - kandydat na prezydenta Polski 2020. Strona oficjalna. - tanajno2020.pl
- Tag description: Jedyny przedsiębiorców i wolnościowców kandydat na prezydenta
Strona nie posiada deklaracji dostępności i nie jest dostosowana do standardów WCAG 2.1
Pełny audyt strony tanajno2020.pl
Zobacz szczegółowy audyt strony tanajno2020.pl
piotrowski.org.pl
Liczba obserwujących w mediach społecznościowych (na dzień 23 czerwca 2020 r.)
- Facebook: 3 tysiące
- Twitter: 2 tysiące
- Instagram: brak konta oficjalnego
- Youtube: brak konta oficjalnego
- TikTok: brak konta oficjalnego
Strona internetowa piotrowski.org.pl od stycznia tego roku notuje spadki w widoczności. Aktualnie są to 22 słowa w Top10 i szacunkowy ruch 2,2 tysiąca. W porównaniu do pozostałych kandydatów ta strona ma najmniej połączeń z mediami społecznościowymi.
Pełny audyt strony piotrowski.org.pl
Zobacz szczegółowy audyt strony piotrowski.org.pl
witkowski2020.pl
Liczba obserwujących w mediach społecznościowych (na dzień 23 czerwca 2020 r.)
- Facebook: 2 tysiące
- Twitter: 579 osób
- Instagram: 1 tysiąc
- Youtube: brak konta oficjalnego
- TikTok: brak konta oficjalnego
Analiza strona pod kątem widoczności to zaledwie 3 słowa w Top50, czyli nic. Strona nie posiada tagu metadescription, nie jest podłączona do narzędzi analitycznych Google. Domena witkowski2020.pl została wykupiona 10 marca 2020 roku, więc chyba ten kandydat był zaskoczony zebraniem 100 tysięcy podpisów i nie przypuszczał, że uda mu się wystartować w wyborach na prezydenta RP.
Pełny audyt strony witkowski2020.pl
Zobacz szczegółowy audyt strony witkowski2020.pl
Audyt każdej strony został wykonany za pomocą tych samych narzędzi i programów internetowych pod kątem informatycznym i marketingowym. Jako agencja interaktywna nie jesteśmy zaangażowani w kampanię wyborczą żadnego z kandydatów na prezydenta RP.