Blog
- Michał Gryz
- Blog
- Odsłony: 2160
Jak pozycjonować filmy na portalu YouTube?
YouTube jest drugim co do częstości wyszukiwań (zaraz po Google) narzędziem wyszukującym wykorzystywanym przez Polaków. Łączna ilość osób, które oglądają filmy na YouTube, wynosi 18,5 mln miesięcznie. Co więcej, Google również implementuje wyniki z YouTube w swoim SERPie, pokazując je w specjalnym miejscu w wynikach wyszukiwania. Warto więc przy pozycjonowaniu witryn skupić się również na tym portalu. W artykule prezentujemy, jak korzystać z działań SEO na YouTube, a także, na co zwracać uwagę podczas pozycjonowania.
Pozycjonowanie filmów na portalu YouTube
Pozycjonowanie filmów - Tytuł i opis filmu
Naturalne przy pozycjonowaniu filmów jest, by w tytule filmu na YouTube zaimplementować frazy kluczowe. Należy jednak pamiętać, że serwis YouTube rządzi się nieco innymi zasadami i podczas dobierania i umieszczania słów kluczowych, należy uwzględnić specyfikę serwisu. Słowa kluczowe powinny być dobierane w zakresie długiego ogona, dzięki czemu z long taila będziemy w stanie zbudować niemal cały tytuł filmu. Większość najchętniej oglądanych materiałów na YouTube jest utrzymywana w formie poradników, kursów i instrukcji, dzięki czemu łatwo wpasujemy słowa kluczowe zarówno do tytułu, jak i opisu filmu.
Tutaj przy pozycjonowaniu filmów – podobnie jak w „tradycyjnym” pozycjonowaniu – im dłuższy opis, tym lepiej. Nie powinien mieć on mniej niż 200 słów. Niemniej jednak opisy filmów na YouTube są dla algorytmów wyszukiwarki YouTube i Google mniej istotne. Większe znaczenie ma oglądalność materiału. Opis filmu powinien zawierać kilka słów kluczowych, a pierwsze zdanie opisu warto wykorzystać do skłonienia widza do działania – np. do odwiedzenia naszej strony lub przejrzenia playlisty.
Pozycjonowanie filmów - Tagi
Tagi mają bardzo duże znaczenie dla pozycjonowania na portalu YouTube. Ich rola sprowadza się do informowania wyszukiwarki, o czym traktuje materiał filmowy. Tagi są również brane pod uwagę przez algorytmy Google. Jeśli wideo będzie odpowiednio otagowane, w łatwy sposób zwiększymy jego zasięg. W tagach warto umieścić mocne słowa kluczowe – zarówno z krótkiego, jak i długiego ogona.
Pozycjonowanie filmów - Efekty nakładane na materiał wideo
Nie wpływają bezpośrednio na pozycjonowanie filmów, niemniej jednak pełnią funkcję kierowania ruchu po naszym kanale na YouTube oraz ruchu zewnętrznego do witryny. Jednym z efektów, który warto zastosować, są karty. Karty są odnośnikiem pojawiającym się w górnym prawym rogu ekranu podczas trwania wideo. Pozwalają odesłać widza do innych materiałów, tym samym generując dodatkowy ruch. Ekrany końcowe również pełnią tą samą rolę.
Pozycjonowanie filmów - Tworzenie playlist
Jeżeli publikujesz większą ilość filmów, warto pogrupować je w tematyczne playlisty. Dzięki temu wydłużysz współczynnik watch time, czyli procentowy czas, w którym widzowie oglądają Twoje produkcje w porównaniu do filmów konkurencji. Im dłuższy watch time, tym lepiej.