Blog
- Michał Gryz
- Blog
- Odsłony: 2064
Jak przenieść domenę bez spadku ruchu na stronie?
Przesiadka na inną domenę zawsze wiąże się z mnóstwem obaw dotyczących spadku ruchu, zmniejszenia zasięgu i ilości klientów, a także problemów natury technicznej. Czy zmiana domeny ma istotny wpływ na pozycjonowanie? Jeśli przesiadka na inną domenę zostanie wykonana poprawnie, wówczas SEO strony nie ucierpi. W artykule prezentujemy kilka rad, w jaki sposób skutecznie przenieść stronę na nowy adres.
Czy warto przenosić domenę?
Przed zdecydowaniem się na przeprowadzkę, warto zweryfikować dwa aspekty: czy domena, na którą chcemy się przenieść, będzie łatwo zapadać w pamięć, a także czy w przyszłości adres strony będzie zmieniany.
Trudna do zapamiętania domena, składająca się ze zbyt dużej ilości znaków, lub niepasująca do profilu strony może znacząco ograniczyć zasięg oraz ilość potencjalnych klientów. Przed przeniesieniem się na inną domenę, warto sprawdzić, czy będzie ona odpowiednio łatwa i atrakcyjna dla użytkowników.
W jaki sposób przenieść domenę?
Poniżej prezentujemy sześć ogólnych kroków, które pozwolą łatwo i przyjemnie przenieść domenę.
1. Rejestracja nowej domeny
Pierwszym ważnym krokiem jest znalezienie nowej atrakcyjnej domeny. Pamiętajmy, by domena łatwo zapadała w pamięć. Poza tym musi być wolna. Jeżeli zamierzamy przenieść się na używaną domenę, warto zweryfikować jej historię, by nie naciąć się na minę. Na używanej domenie mogą spoczywać nałożone filtry i kary.
2. Dać znać o zmianie adresu strony
Osoby, które utrzymują witrynę: firmy pozycjonujące, agencje interaktywne, czy osoby prowadzące blog i profile w mediach społecznościowych muszą wiedzieć wcześniej o planowanej przesiadce na nową domenę. Pozwoli to na wykreowanie odpowiedniej strategii na każdym poziomie funkcjonowania witryny.
3. Przekierowania 301
Ustawianie przekierowań jest niezwykle ważne w początkowych stadiach życia nowej domeny. Przekierowania 301 są istotne zarówno przez wzgląd na użytkowników, jak i na pozycjonowanie strony. Ustawiając przekierowania, dbamy o to, by moc linków została odpowiednio przekierowana na nową witrynę, tym samym zachowując jej pozycję.
4. Analiza ruchu
Przeprowadzenie audytu w początkowej fazie przeprowadzki zapewni lepszy pogląd na obecny stan strony działającej na nowej domenie, a także pozwoli skuteczniej wdrażać kolejne elementy związane z przeprowadzką.
5. Przeniesienie zawartości strony na nową domenę
Przenoszenie contentu powinno być przeprowadzane stopniowo i za każdym razem dokładnie weryfikowane pod względem pozycji w SERPie wyszukiwarki. Gdy przeniesienie zawartości przebiegnie gładko, należy pamiętać o starej stronie – musi pozostać ona aktywna jeszcze minimum przez 30 dni, ponieważ indeksacja strony na nowej domenie może zająć jeszcze dużo czasu.
6. Aktualizacja danych
Po przeprowadzce zakończonej sukcesem należy zaktualizować adresy e-mail, linki zewnętrzne, dane w mediach społecznościowych, a także Google Search Console.