Blog
- Michał Gryz
- Blog
- Odsłony: 2819
Przegląd fraz kluczowych
Jedną z ważniejszych rzeczy podczas pozycjonowania witryny są frazy kluczowe. W dużej mierze od nich zależy sukces całego przedsięwzięcia. Odpowiedni dobór słów kluczowych pozwoli zająć wysokie miejsca w indeksie wyszukiwarek, a także poprawi ruch na stronie, przyciągając bardziej sprecyzowaną grupę użytkowników.
W artykule zajmiemy się podziałem słów kluczowych, jednak najpierw zajmijmy się wyjaśnieniem- czym dokładnie jest fraza kluczowa. Wielu adeptów SEO lub początkujących pozycjonerów korzysta z dobrodziejstw, jakie niosą za sobą frazy i słowa kluczowe, jednak nie jest w stanie sprecyzować, czym one są.
Co to jest fraza kluczowa?
Frazy kluczowe to pojedyncze wyrażenia lub ciągi wyrażeń wpisywane w okno wyszukiwarki. Użytkownicy Google lub innych wyszukiwarek internetowych szukają w ten sposób potrzebnych im informacji, usług lub produktów. Przykładowo frazą kluczową może być wpisane w wyszukiwarce wyrażenie: „Namioty Lublin”. Poniżej prezentujemy podział fraz kluczowych na 7 odrębnych grup.
1. Ogólne frazy kluczowe- krótki ogon (short tail)
Te frazy wpisywane są przez użytkowników, którzy wyszukują ogólnikowych informacji, niesprecyzowanych pod względem miejsca, ceny, czy marki. Przy pozycjonowaniu na ogólne frazy kluczowe należy pamiętać, że konkurencja jest bardzo silna i duża. Przykładowymi ogólnymi frazami kluczowymi mogą być np. „samochody używane”, „śmieszne t-shirty”, „płaszcze przeciwdeszczowe”.
Jak widać, frazy te składają się zwykle z dwóch, a czasem jednego wyrazu. Przy pozycjonowaniu powinniśmy brać pod uwagę ogólne frazy kluczowe, jednak nie należy budować na nich całej strategii pozycjonerskiej.
2. Frazy kluczowe typu long tail (długi ogon)
Frazy składające się z 3-5 wyrazów wpisywanych w wyszukiwarkę. Pozwalają na doprecyzowanie poszukiwanych przez użytkowników informacji, usług lub produktów. Obecnie pozycjonowanie na długi ogon jest popularną i skuteczną metodą na poprawę ruchu na stronie i trafienie do bardziej konkretnej grupy odbiorców.
Mniejsza konkurencja w porównaniu do pozycjonowania na frazy ogólne umożliwia również poprawę widoczności w indeksie Google lub innej wyszukiwarki. Frazy typu long tail to np. „Lublin skórzane rękawiczki szyte na miarę”, „Tanie motocykle używane komis”.
3. Brandowe frazy kluczowe
Ten rodzaj fraz kluczowych dotyczy wyszukiwania stron firmowych. Zwykle użytkownicy w poszukiwaniu danej witryny lub sklepu internetowego operują na kilku ogólnych frazach opisujących daną firmę.
Najczęściej wpisywany jest fragment adresu URL firmy lub jej nazwa. Jeżeli firma posiada unikalną nazwę, a witryna firmy posiada w adresie jej nazwę, wtedy zwykle pojawia się na pierwszym miejscu w indeksie wyszukiwarki. Jeżeli natomiast nazwa firmy nie jest unikalna, konieczne będzie optymalizowanie jej na frazy związane z nazwą firmy.
4. Branżowe frazy kluczowe
Zwykle są to ogólne frazy składające się z 1-2 wyrazów. Służą dotarciu do miejsc w Internecie, w których poruszane są tematy związane z daną branżą. Przykładowo osoby, które szukają blogów technologicznych, mogą wyszukiwać ich po frazach „blog technologiczny”, „nowe technologie”, czy „branża IT”.
5. Frazy zawierające szczegółowe zapytania
Użytkownicy szukający informacji po tego typu frazach zwykle wpisują w okno wyszukiwarki: „Opinie sklep X”, „HTC One M8 problem”, „Laserjet M1132 MFP nie pobiera tuszu”, etc. Pozycjonowanie na tego typu frazy umożliwia wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów.
6. Frazy z danymi osobowymi
Frazy tego typu to najczęściej imię i nazwisko, ewentualnie pseudonim znanej osobistości w branży. Użytkownicy wyszukiwarek często śledzą poczynania osób, które uchodzą za ekspertów lub prekursorów w różnego rodzaju branżach.
Przykładem wyszukiwania po danych osobowych mogą być osoby zatrudnione w Google, które regularnie informują o zmianach w algorytmach wyszukiwarki. Poza tym możemy wyszukiwać dane osobowe np. gdy chcemy poznać opinie na temat danego lekarza, czy pozycjonera, zdobyć kontakt do znanego prawnika, lub przejrzeć portfolio sławnego grafika.
7. Słowa kluczowe z mediów społecznościowych
Zwykle opatrzone znacznikiem hashtag (#) krótkie i chwytliwe hasła, którymi użytkownicy Twittera, Facebooka, czy Instagrama grupują wydarzenia, posty, zdjęcia lub innego rodzaju działania. Popularnymi słowami kluczowymi tego typu są np. #cokelive2013, #nofilterjustrayban, czy #amazonbasket.
Podsumowanie
Jest z czego wybierać, przy pozycjonowaniu witryny lub sklepu internetowego. Odpowiedni dobór fraz kluczowych warunkuje skuteczność pozycjonowania strony. Przy wyborze strategii pamiętajmy, aby nie polegać wyłącznie na jednym rodzaju fraz kluczowych, a umiejętnie je przeplatać i łączyć. Tylko takie działania pozwolą nam wywindować stronę w górę.