Blog
- Michał Gryz
- Blog
- Odsłony: 2395
Rich snippets, czyli co zrobić, żeby wyszukiwarka Google nas lubiła?
Wyszukiwarka Google przetwarza tryliony zapytań każdego roku, dlatego że Internet stał się ważnym narzędziem do pracy, rozrywki i nie tylko. Dla wielu osób wyniki w Google są najważniejszym lub jedynym źródłem informacji. Nie zawsze zapytania użytkowników są jednak jednoznaczne. Co można zrobić, by osoba wyszukująca wieloznacznego hasła, znalazła to, czego potrzebuje? Z pomocą przychodzą tzw. rich snippets, czyli dane strukturalne.
Co to są dane strukturalne?
Dane strukturalne to nic innego jak dokładne opisy witryny internetowej z usystematyzowaną składnią. Są wyświetlane w wynikach Google. Podstawowymi ich elementami są tytuł i opis, ale mogą zawierać o wiele więcej informacji. Wiele sklepów internetowych korzysta z „rich snippets”. Dane strukturalne mogą zawierać np.:
- ceny produktów/usług,
- informację o dostępności,
- stan produktów,
- liczbę opinii,
- średnią ocenę użytkowników,
- zdjęcia.
Rich snippets to specjalne znaczniki, które dają wskazówki Google, co znajduje się w danej witrynie internetowej. Krótko mówiąc, pomagają lepiej Google rozumieć to, z czym ma do czynienia. Dane można zamieszczać na stronie w czterech formatach:
- mikrodane,
- mikroformaty,
- RDF,
- JSON-LD.
Kiedy strona pojawia się w szeregu wyszukanych stron, użytkownicy mają już wiele ważnych informacji. Powoduje to oszczędność czasu.
Zasady działania rich snippets
Trudno dokładanie spisać zasady, które sprawiają, że wyszukiwarka Google „lubi” stronę www. Funkcje takie jak Knowledge Graph i Features Snippets powodują, że coraz więcej osób wpisuje hasła do Google. Może być to kłopotliwe dla twórców, ponieważ muszą oni dostosowywać zawartość stron w taki sposób, aby była odpowiedzią na pytania stawiane przez użytkowników. Można oczekiwać zwiększenia klikalności i ruchu, jeśli rich snippets i dane strukturalne zostały odpowiednio skonfigurowane. Bez wątpienia rich snippets przekłada się na pozycjonowanie strony.
Załóżmy, że użytkownik wpisuje frazę „pióro”. Wyszukiwarka nie wie, czy chodzi o przedmiot do pisania, czy przedmiot do dekoracji, np. bombek. Dane strukturalne sprawiają, że użytkownik otrzymuje szereg potrzebnych informacji w wynikach zapytania. Wtedy widzi różnorodność tematyki stron www, która wiąże się ze słowem „pióro” i wybiera to, czego potrzebuje. Dzięki temu wygodnemu rozwiązaniu bez wątpienia można ograniczyć czas poszukiwania odpowiednich informacji.
Jak widać, dane strukturalne i rich snippets mogą realnie wpłynąć na pozycję i oglądalność Twojej strony. Poprawiają konwersję i zachęcają potencjalnych klientów do odwiedzenia witryny. Przy rozmieszczaniu danych strukturalnych można posłużyć się wieloma narzędziami, które ułatwiają pracę. Zastosuj to rozwiązanie u siebie lub skorzystaj z pomocy profesjonalnych pozycjonerów. Zyskasz wtedy pewność, że dane strukturalne będą znajdowały się w odpowiednich formatach, a proces pozycjonowania będzie przebiegał prawidłowo.