Blog
- Michał Gryz
- Blog
- Odsłony: 4554
Różnice pomiędzy HTTPS a HTTP
Protokoły HTTPS i HTTP są częścią adresu URL. Wpisując go w wyszukiwarce często zapominamy o tym elemencie. Wówczas pojawia się on automatycznie po przekierowaniu do strony. Zapewnia w ten sposób prawidłowe jej wyświetlenie i funkcjonowanie. Czym się różnią te dwa protokoły i czy mają znaczenie dla pozycjonowania strony?
Protokół HTTP
HTTP to skrót od angielskiej nazwy Hyper Text Transfer Protocol. Protokół HTTP umożliwia przesyłanie danych pomiędzy klientem, którym jest przeglądarka a serwerem, który służy przechowywaniu plików strony. Jest odpowiedzialny za przedstawienie strony internetowej jej użytkownikowi. Ten rodzaj protokołu posiada jednak pewne wady. Po pierwsze nie informuje o sposobie przesyłania danych między serwerem a klientem, co stwarza ryzyko ich przechwycenia. Po drugie nie zachowuje kopii przesłanych danych i za każdym razem muszą być one pobierane na nowo. W celu szybszego wczytanie strony internetowej stosuje się więc pliki cookies.
Protokół HTTPS
HTTPS, w skrócie Hypertext Transfer Protocol Secure. Jest to wersja protokołu HTTP z dodatkowym zabezpieczeniem. Sprawia ono, że informacje przesyłane między serwerem a przeglądarka internetową nie zostaną przechwycone. Protokół ten gwarantuje obustronne bezpieczeństwo danych dzięki temu, że szyfruje połączenia specjalnym certyfikatem o nazwie SSL lub TLS.
Czym jest SSL i TLS?
Najczęściej HTTPS jest kojarzony i utożsamiany z certyfikatem SSL. Protokół ten przesyła informacje pomiędzy serwerem a przeglądarką w identyczny sposób jak HTTP. SSL oraz TLS są jedynie dodatkowym zabezpieczeniem tego przesyłu danych i zmienia jedynie jego formę na bardziej chronioną. Od zakupu tego certyfikatu zależy, czy adres strony rozpoczyna się od http, czy też przesył będzie szyfrowany i zyska nazwę HTTPS.
Zalety korzystania z protokołu HTTPS
Wdrożenie certyfikatu SSL to dodatkowy koszt, wynoszący około 50 zł w ciągu roku. Dodatkowo jego implementacja wiąże się z koniecznością przeprowadzenia konfiguracji plików strony i narzędzi zewnętrznych tj. Search Console lub Google Analytics. Obowiązkowe jest także wprowadzenie przekierowań 301 lub przekierowań kanonicznych. Wszystko po to, by nie utracić dotychczas uzyskanych pozycji strony. Wyszukiwarka traktuje http://www.domena.pl oraz https://www. domena.pl, jako dwa inne adresy URL.
Pomimo dodatkowych wydatków oraz prac informatycznych warto przejść na protokół HTTPS. Dla Google bezpieczeństwo przesyłanych danych jest bardzo ważne. Wdrożenie certyfikatu SSL lub TLS wpłynie na miejsce domeny w rankingu. Pojawi się ona na wyższej pozycji podczas wyszukiwań. Ponadto podczas otwierania strony nie pojawi się okienko informujące użytkowników o niebezpiecznym połączeniu, które bardzo często odstrasza użytkowników.
Kiedy warto przejść z http na https?
Jest to wskazane zwłaszcza osobom prowadzącym sklepy internetowe, bankom, oraz każdemu, kto wykorzystuje dane swoich klientów. W tym roku Google zwróci szczególną uwagę na strony, pobierające cenne dane od swoich użytkowników, a nie posiadające protokołu HTTPS. Działania te będą miały na celu usuwanie takich stron. Każdy serwis zawierający pole do logowania powinien rozważyć wdrożenie certyfikatu zabezpieczającego.
Przyniesie to korzyść nie tylko w postaci ochrony danych użytkowników, ale także zwiększy pozycję strony w wyszukiwarce.