• ul. Matki Teresy z Kalkuty 18a/4 20-538 Lublin
  • +48 518234101
  • biuro@itee.pl

Blog

Różnice pomiędzy HTTPS a HTTP

Różnice pomiędzy HTTPS a HTTP

Ocena użytkowników: 5 / 5

Gwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywna
 

Protokoły HTTPS i HTTP są częścią adresu URL. Wpisując go w wyszukiwarce często zapominamy o tym elemencie. Wówczas pojawia się on automatycznie po przekierowaniu do strony. Zapewnia w ten sposób prawidłowe jej wyświetlenie i funkcjonowanie. Czym się różnią te dwa protokoły i czy mają znaczenie dla pozycjonowania strony?

Protokół HTTP

HTTP to skrót od angielskiej nazwy Hyper Text Transfer Protocol. Protokół HTTP umożliwia przesyłanie danych pomiędzy klientem, którym jest przeglądarka a serwerem, który służy przechowywaniu plików strony. Jest odpowiedzialny za przedstawienie strony internetowej jej użytkownikowi. Ten rodzaj protokołu posiada jednak pewne wady. Po pierwsze nie informuje o sposobie przesyłania danych między serwerem a klientem, co stwarza ryzyko ich przechwycenia. Po drugie nie zachowuje kopii przesłanych danych i za każdym razem muszą być one pobierane na nowo. W celu szybszego wczytanie strony internetowej stosuje się więc pliki cookies.

Protokół HTTPS

HTTPS, w skrócie Hypertext Transfer Protocol Secure. Jest to wersja protokołu HTTP z dodatkowym zabezpieczeniem. Sprawia ono, że informacje przesyłane między serwerem a przeglądarka internetową nie zostaną przechwycone. Protokół ten gwarantuje obustronne bezpieczeństwo danych dzięki temu, że szyfruje połączenia specjalnym certyfikatem o nazwie SSL lub TLS.

Czym jest SSL i TLS?

Najczęściej HTTPS jest kojarzony i utożsamiany z certyfikatem SSL. Protokół ten przesyła informacje pomiędzy serwerem a przeglądarką w identyczny sposób jak HTTP. SSL oraz TLS są jedynie dodatkowym zabezpieczeniem tego przesyłu danych i zmienia jedynie jego formę na bardziej chronioną. Od zakupu tego certyfikatu zależy, czy adres strony rozpoczyna się od http, czy też przesył będzie szyfrowany i zyska nazwę HTTPS.

Zalety korzystania z protokołu HTTPS

Wdrożenie certyfikatu SSL to dodatkowy koszt, wynoszący około 50 zł w ciągu roku. Dodatkowo jego implementacja wiąże się z koniecznością przeprowadzenia konfiguracji plików strony i narzędzi zewnętrznych tj. Search Console lub Google Analytics. Obowiązkowe jest także wprowadzenie przekierowań 301 lub przekierowań kanonicznych. Wszystko po to, by nie utracić dotychczas uzyskanych pozycji strony. Wyszukiwarka traktuje http://www.domena.pl oraz https://www. domena.pl, jako dwa inne adresy URL.

Pomimo dodatkowych wydatków oraz prac informatycznych warto przejść na protokół HTTPS. Dla Google bezpieczeństwo przesyłanych danych jest bardzo ważne. Wdrożenie certyfikatu SSL lub TLS wpłynie na miejsce domeny w rankingu. Pojawi się ona na wyższej pozycji podczas wyszukiwań. Ponadto podczas otwierania strony nie pojawi się okienko informujące użytkowników o niebezpiecznym połączeniu, które bardzo często odstrasza użytkowników.

Kiedy warto przejść z http na https?

Jest to wskazane zwłaszcza osobom prowadzącym sklepy internetowe, bankom, oraz każdemu, kto wykorzystuje dane swoich klientów. W tym roku Google zwróci szczególną uwagę na strony, pobierające cenne dane od swoich użytkowników, a nie posiadające protokołu HTTPS. Działania te będą miały na celu usuwanie takich stron. Każdy serwis zawierający pole do logowania powinien rozważyć wdrożenie certyfikatu zabezpieczającego.

Przyniesie to korzyść nie tylko w postaci ochrony danych użytkowników, ale także zwiększy pozycję strony w wyszukiwarce.

Różnice pomiędzy HTTPS a HTTP - 4.9 out of 5 based on 8 reviews

Szukaj

Referencje

Bezpłatny audyt SEO

Najczęściej czytane

Zobacz najnowsze informacje ze świata Google oraz zdobądź wartościową wiedzę z zakresu SEO i SEM
Korzystaj z wiedzy, którą chętnie się dzielimy

Audyt SEO

Audyt SEO

Audyt SEO to badanie i analiza strony, które mają na celu poprawę jej miejsca w indeksie wyszukiwarki, a także zoptymalizowanie i usprawnienie funkcjonowania witryny. Dzięki audytowi SEO strony możemy wykryć wszelkie nieprawidłowości, a wdrożenie zaleceń

...
Czytaj więcej
Znaki specjalne w opisach i tytułach meta

Znaki specjalne w opisach i tytułach meta

Dla jednych zbędne zaśmiecanie meta tytułów i opisów, dla innych ciekawy dodatek wpływający na widoczność wyników w SERP. W jaki sposób umieszczać znaki specjalne w opisach meta i czy w ogóle warto to robić? W tym krótkim tekście odpowiadamy na te pytania.

Czytaj więcej
Jak zmierzyć długość Title i Description w wynikach wyszukiwania?

Jak zmierzyć długość Title i Description w wynikach wyszukiwania?

Podczas optymalizowania Title i Description warto wziąć pod uwagę, jak znaczniki te prezentują się w wyszukiwarce Google na tle innych wyników wyszukiwania. Jeśli są za długie, nie wyświetlają się w całości. Wówczas część treści zostaje ucięta. Czasami więc wymagają

...
Czytaj więcej
Jak wdrożyć rozwiązania zgodne z RODO na swojej stronie internetowej?

Jak wdrożyć rozwiązania zgodne z RODO na swojej stronie internetowej?

Nowe przepisy o ochronie danych osobowych oraz ich przetwarzania (RODO) weszły w życie 25 maja 2018 roku. Nowe unijne przepisy „uderzają” przede wszystkim w sklepy internetowe oraz w witryny i portale w znaczący sposób przetwarzające dane osobowe internautów.

...
Czytaj więcej
Korzyści jakie niosą za sobą działania SEO

Korzyści jakie niosą za sobą działania SEO

Zastanawiasz się, jakie korzyści mogą przynieść Tobie i Twojemu biznesowi działania SEO? Pozycjonowanie witryn internetowych to obszerna sztuka, która służy poprawie konwersji, ruchu na stronie, widoczności Twojej strony w Internecie, czy poszerzeniu grona odbiorców

...
Czytaj więcej
Pingwin 4.0 aktualizacja w czasie rzeczywistym

Pingwin 4.0 aktualizacja w czasie rzeczywistym

Google nie próżnuje i obecnie regularnie zasypuje nas nowymi lub usprawnionymi narzędziami. Jednym z nich jest aktualizacja algorytmu oceniającego linki – Pingwina. Najnowszy Pingwin 4.0 wprowadzi kilka ciekawych zmian, które według prognoz będą miały spory wpływ na

...
Czytaj więcej
Wszystkie artykuły

logo itee.pl

itee.pl Sp. z o.o.

  • ul. Matki Teresy z Kalkuty 18a/4, 20-538 Lublin
  • +48 518-234-101
  • Pon. - Pt. 8.30 - 17.00
  • biuro@itee.pl
© Copyrights 2018. Wszelkie prawa zastrzeżone. Designed by itee.pl | Mapa strony

Szukaj