Blog
- Michał Gryz
- Blog
- Odsłony: 2582
Rel=”sponsored” oraz rel=”ugc” nowe atrybuty linków od Google
Rel=”sponsored” oraz rel=”ugc” to dwa nowe atrybuty będące rozszerzeniem dla istniejącego już od ponad 15 lat atrybutu „nofollow”. Tak wynika z komunikatu zamieszczonego przez specjalistów Google na ich oficjalnym blogu dla webmasterów.
Rozróżnienie to pozwoli dokładniej definiować zawartość do której prowadzi dany link. Zmiany nie są rewolucyjne, jednak na tyle znaczące, że warto przyjrzeć się im nieco dokładniej.
Zatem dla jakich sytuacji przewidziane zostały nowe atrybuty i co dalej z nofollow?
Atrybuty linków przed wprowadzeniem zmian
Do tej pory link umieszczony na danej stronie internetowej mógł posiadać jeden z 2 atrybutów: follow lub nofollow. Dla użytkownika rozróżnienie to nie ma większego znaczenia, ponieważ każdy link, o ile jest poprawny spełnia swoją funkcję. Po kliknięciu przenosi pod wskazany adres. Jednak w przypadku botów indeksujących sytuacja wygląda nieco inaczej.
- Atrybut follow nakazuje im odwiedzenie podlinkowanej witryny i mogą ją uznać za wartościowe źródło. W efekcie jej pozycja w organicznych wynikach wyszukiwania powinna się zwiększyć. Takie działanie jest często stosowane przez specjalistów SEO, a jego nazwa to link building.
- Z kolei atrybut nofollow informuje roboty indeksujące o tym, że nie muszą one odwiedzać witryny do której prowadzi link. Do tej pory stosowano go w linkach z komentarzy, for, linkach afiliacyjnych czy reklamach.
Więcej o atrybutach "follow" i "nofollow" przeczytasz w poniższym artykule:
Kiedy stosujemy rel=”sponsored”?
Atrybut rel=”sponsored” przeznaczony jest do oznaczania linków których umieszczenie na stronie www wiąże się z wynagrodzeniem dla właściciela witryny. Nie ma znaczenia w jakiej formie jest ono wypłacane, dotyczy zarówno zapłaty pieniężnej jak i rzeczowej czy barterowej. W szczególności rel=”sponsored” stosuje się w linkach sponsorowanych, afiliacyjnych, reklamach czy płatnych linkach tzw. PPC. Ogólnie mówiąc atrybut ten przeznaczony jest dla wszystkich linków, które nie zostałyby umieszczone na stronie bez otrzymania zapłaty.
A w jakich przypadkach rel=”ugc”?
Rozwinięcie tego skrótu to „user generated content” co oznacza wszystkie treści dodawane przez użytkowników. Według nowych wytycznych rel=”ugc” powinno się dodawać do linków, które osoby odwiedzające witrynę umieszczają w komentarzach czy wpisach. Jest to więc szczególnie ważne dla właścicieli stron www na których możliwe jest tworzenie treści przez Internautów. Są to na przykład fora dyskusyjne czy serwisy społecznościowe tzw. social news. Warto zaznaczyć, że nowe atrybuty mogą występować jednocześnie w jednym linku. Oznaczać to będzie, że odnośnik został dodany przez użytkownika i jest sponsorowany.
Skutki zmian dla właścicieli stron www
Przed wprowadzeniem zmian linki z atrybutem nofollow nie były uwzględniane przez algorytm do określania pozycji strony w organicznych wynikach wyszukiwania. Nowe atrybuty będą już istotną wskazówką dla botów indeksujących. Po przeanalizowaniu linku oraz miejsca do którego prowadzi, robot zdecyduje czy powinien uwzględniać odnośnik w ustaleniu pozycji witryny. Ponadto będzie to ułatwienie dla algorytmu w identyfikacji nienaturalnej struktury linków.
Co istotne nie ma potrzeby zmieniania atrybutów wszystkim istniejącym już linkom. Wystarczy uwzględnić zmiany przy dodawaniu nowych odnośników, ponieważ nofollow nadal będzie pełnił swoją dotychczasową funkcję. Przynajmniej ma tak być do 1 marca 2020r. Później nofollow traktowany będzie przez roboty indeksujące jako tzw. „wskazówka”. Według zapewnień Google wprowadzone zmiany nie powinny znacząco wpłynąć na pozycje w wynikach wyszukiwania.
Sponsored, ugc czy nofollow?
Po wprowadzeniu zmian webmasterzy mają aż 4 rodzaje atrybutów do wyboru. Istniejące od 2005 roku follow i nofollow oraz dodane niespełna miesiąc temu sponsored i ugc.
Jak każdy z nich wpływa na pozycję strony w wynikach wyszukiwania?
Z punktu widzenia pozycjonowania najbardziej wartościowe pozostaną linki z atrybutem follow. Jest to jasna informacja dla robota Google, że strona do której prowadzi odnośnik najprawdopodobniej jest wartościowa i należy zwiększyć jej miejsce w rankingu. Odnośniki z dodanym atrybutem "ugc" lub "sponsored" nie będą co do zasady indeksowane przez Googlebota. Staną się niejako zmienikami dla obecnego nofollow. Jednak ich implementacja nie pozostanie bez znaczenia. Na ich podstawie robot indeksujący oceni przydatność tego typu linków dla użytkownika i uwzględni to w ostatecznym rankingu stron www.
Podsumowując
Zmiany zaproponowane przez specjalistów Google nie są może rewolucyjne jednak niosą ze sobą istotne zmiany. Jest to pierwsza od 2005 roku tak duża zmiana w atrybutach linków. Jej celem jest udoskonalanie algorytmu, walka ze spamem i nienaturalną strukturą linków. Co istotne za brak oznaczenia linku sponsorowanego jako „sponsored” lub „nofollow” Google może nałożyć karę. Dlatego rozwijając stronę internetową warto jest mieć ten fakt na uwadze.
Konsekwencje wprowadzonych zmian nie są jeszcze znane dlatego decyzję o ich implementacji każdy webmaster czy specjalista SEO powinien podjąć sam. Pomocna na pewno okaże się już zdobyta wiedza i doświadczenie. Nie obejdzie się także bez testów i eksperymentów. Jaki będzie ich wynik? Przekonamy się za jakiś czas.