Blog
- Michał Gryz
- Blog
- Odsłony: 4164
Dlaczego strategia długiego ogona (long tail) to najlepsza strategia marketingowa?
Jeżeli zastanawiasz się, w jaki sposób poprawić ruch na swojej stronie przy minimalnym nakładzie pracy, jesteś w dobrym miejscu. W tym tekście przedstawimy Ci w jaki sposób pozycjonować na tak zwany długi ogon (long tail), a także jakie korzyści osiągniesz, wdrażając tę metodę na swojej stronie.
Wielu adeptów optymalizacji treści pod kątem silników wyszukiwarek zastanawia się, jak poprawić swoją pozycję w indeksie Google, Bing, Yahoo lub innych znaczących wyszukiwarek na rynku. Pozycjonowanie na długi ogon to nie tylko poprawienie ruchu na stronie, ale również większa konwersja, poprawa zoptymalizowania, a także szybsze indeksowanie podstron. Jak podaje Google- ponad 20% zapytań w wyszukiwarce, to zapytania unikalne, które nie powtarzają ogólnikowych, utartych i oklepanych fraz kluczowych.
Początkowo użytkownicy przeglądarek szukali interesujących ich rzeczy metoda hasłową- wpisywali luźne hasła; słowa lub frazy kluczowe. Obecnie metoda ta stopniowo, jednak znacząco ewoluuje do tworzenia zapytań pełnymi zdaniami, przykładowo: „Jaki produkt kupić?”, „Dlaczego urządzenie nie działa?”, „Jak zrobić… ?”, „Gdzie w mieście X kupię produkt Y?”. Zatem jak należy wykorzystać to zjawisko?
Na czym dokładnie polega pozycjonowanie na długi ogon?
Metoda w swojej ogólnej formie sprowadza się do tworzenia sprecyzowanych fraz kluczowych niż bardziej ogólnych słowa kluczowe. Rozleglejsze, sprecyzowane frazy pozwalają skuteczniej przyciągnąć osoby zainteresowane. Oczywiście nadrzędnym celem tej metody, tak, jak każdej innej metody pozycjonowania, jest poprawa miejsca w indeksie wyszukiwarki. Pamiętajmy jednak, że tworzenie wyłącznie długich ogonów może obniżyć nieco ogólny ruch na stronie, jednak jest w stanie poprawić jej konwersję.
Gdzie tkwi problem?
O ile tworzenie treści z dużą ilością bardziej sprecyzowanych fraz kluczowych nie stanowi większego problemu, o tyle kłopotliwe może okazać się znalezienie tzw. długiego ogona adekwatnego do swojej branży. Pamiętajmy, że wiele fraz i słów kluczowych może występować sezonowo, a narzędzia do wskazywania kluczowych słów mogą się nieco rozmijać z rzeczywistością. Przykładem może być narzędzie Google Adwords.
Jakie są zalety długiego ogona?
O ile najbardziej ogólne frazy jednowyrazowe generują małe prawdopodobieństwo konwersji oraz ogromną konkurencyjność, o tyle bardzo długie ogony drastycznie zmniejszają konkurencyjność i znacząco zwiększają prawdopodobieństwo konwersji. Przesadnie długie ogony mogą powodować jednak, że mało wyszukiwań rzeczywiście w nie „trafi”. Większe prawdopodobieństwo konwersji przy pozycjonowaniu na long tail niesie również skutek zmniejszenia ilości odrzuceń, czyli szybkiego opuszczenia strony przez gościa.
Kolejną niezwykle istotną zaletą technik SEO na long tail, jest lepsze zoptymalizowanie całego serwisu, łącznie ze wszystkimi podstronami. Jest to szczególnie pożądane, gdy posiadamy setki, a nawet tysiące podstron. Nie zapewnimy im wystarczającego zaplecza linków. W związku z tym należy zadbać o odpowiednie nasycenie treści frazami znajdujących się na podstronach. Optymalizacja długim ogonem usprawni pracę robotów wyszukiwarek i umożliwi korzystniejsze ich zaindeksowanie, a także pozwoli skuteczniej odnaleźć dany produkt, usługę lub inną rzecz znajdującą się na podstronie.
Jak powinien być skonstruowany długi ogon?
Długi ogon najlepiej zachowywać w formie 4-5, maksymalnie 6 doprecyzowanych wyrazów. Co ciekawe, dobrze dobrane długie ogony generują niemal ¾ ruchu na stronie, natomiast pojedyncze słowa kluczowe jedynie 10%. Zdecydowanie warto więc korzystać z tej metody optymalizacji treści.