Blog
- Michał Gryz
- Blog
- Odsłony: 2015
Strony mobilne mają pierwszeństwo - Mobile first indexing
Obecnie wiele mówi się o ruchu mobilnym, który parę miesięcy temu był większy, niż ruch z urządzeń stacjonarnych. Google wielokrotnie informowało o dopasowaniu algorytmów do obecnych trendów. Ostatnio mogliśmy czytać o promowaniu stron mobilnych i responsywnych przez Google. Dzisiaj wiemy już, w jaki sposób gigant z Kalifornii zamierza w tej materii działać.
Era przed mobile-first indexing
Obecnie wyszukiwarka funkcjonuje w ten sposób, że dopasowuje zwracane wyniki bez względu na to, czy strona jest przyjazna RWD (Responsive Web Design), czy nie. Wobec tego użytkownik sprzętów mobilnych może otrzymać wysoko w wynikach strony, które nie będą dopasowane do urządzenia, na którym przegląda sieć.
Algorytm nie ocenia faktycznej zawartości domen wyświetlanych w mobilnych SERP, wobec czego użytkownik nie otrzymuje tego, czego faktycznie szuka.
Mobile-first indexing jako remedium
Roboty współpracujące z nowym indeksem przede wszystkim będą skanować mobilną wersję strony i oceniać jej dopasowanie jeszcze przed tym, nim zostanie ona wyświetlona w wynikach. W ten sposób Google zamierza prezentować lepiej dopasowane wyniki, a użytkownik będzie miał większą pewność, że witryna będzie współgrała z urządzeniem, na którym zamierza ją przeglądać.
Tylko jeden indeks Google
Wedle słów jednego z webmasterów Google – Illyes'a, firma miałaby stworzyć oddzielny indeks dla urządzeń mobilnych. Zaprzeczeniem, a w zasadzie sprostowaniem słów Illyes'a okazała się wypowiedź Paula Haahr'a, jednego z inżynierów, który zapewniał, że Google będzie współpracować wyłącznie z jednym indeksem. Niedopasowane do urządzeń mobilnych witryny również będą prezentowane w wynikach wyszukiwania, jednak ich pozycja będzie o wiele niższa. Na samej górze znajdą się strony współpracujące z RWD.
Nadchodzą zmiany – nadąż za konkurencją
Mobile-first indexing jest obecnie w fazie testów. Nie oznacza to jednak, że powinniśmy bagatelizować to zagadnienie. Historia Google przekonała nas, że od pomysłu, przez testy i realizację można przebrnąć w bardzo sprawny sposób.
Warto pamiętać, że witryny niekompatybilne z urządzeniami mobilnymi będą znacząco obniżane w rankingach wyszukiwarek. Jak można się domyślić, dla wielu serwisów może oznaczać to znaczące straty, a w skrajnych wypadkach wykluczenie z gry.
Jeżeli planujesz popłynąć z nurtem zmian, powinieneś powoli podejmować działania, które upewnią Cię o bezpieczeństwie Twojej witryny.
Wskazówka: Przede wszystkim sprawdź wersję mobilną swojej witryny w narzędziu Search Console. Następnie określ, czy na stronie nie wprowadzano zmian w linkach kanonicznych oraz, czy zarówno wersja mobilna, jak i desktopowa korzystają z tych samych danych strukturalnych. Poza tym konieczne jest sprawdzenie poprawnego wyświetlania contentu. Nie zaszkodzi również zwrócić uwagę na plik robots.txt, w którym określi się, czy mobilna wersja witryny nie jest zablokowana dla robotów Google. Jeżeli nie potrafisz sam sprawdzić tych wszystkich rzeczy zgłoś się do nas po BEZPŁATNY AUDYT SEO.
Służymy pomocą
Jeżeli nie jesteś pewien, czy poradzisz sobie z nadchodzącymi zmianami – Skontaktuj się z nami.
Pomożemy Ci zoptymalizować witrynę i poprawimy Twoją pozycję w rankingu wyszukiwarki.