• ul. Matki Teresy z Kalkuty 18a/4 20-538 Lublin
  • +48 518234101
  • biuro@itee.pl

Blog

Optymalizacja stron internetowych

Optymalizacja stron internetowych - praktyczny przewodnik po SEO

Ocena użytkowników: 5 / 5

Gwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywna
 

Kwestią spędzającą sen z powiek niemal każdej osobie związanej z tworzeniem treści w internecie, jest odpowiednia ich optymalizacja. Zarówno prezesi firm, jak i sympatycy SEO, blogerzy, czy pozycjonerzy nieustannie zastanawiają się, jak odpowiednio optymalizować stronę internetową zarówno dla wyszukiwarek, jak i dla użytkowników.

W tym artykule przebrniemy przez ten niesłychanie rozległy temat. Podpowiemy, czym w ogóle jest optymalizacja, na czym polega, w jaki sposób się ją wykonuje, jakie są najpopularniejsze metody optymalizacji stron internetowych, a także jakie korzyści za sobą niosą.

Czym jest optymalizacja witryn internetowych?

W telegraficznym skrócie - optymalizacja stron internetowych to każde działanie mające na celu poprawę jej indeksowania, przyśpieszenie ładowania strony, ułatwienie znalezienia jej przez użytkowników, a także zajęcie przez stronę jak najwyższej pozycji w indeksie wyszukiwarek. Optymalizacja stron internetowych pozwala również na możliwie szybkie i proste przyswojenie, zrozumienie i przetworzenie contentu strony przez tzw. roboty wyszukiwarek.

Przed podejściem do tematu optymalizacji, warto zastanowić się, względem jakiej wyszukiwarki zamierzamy zoptymalizować stronę. Obecnie dominującą wyszukiwarką jest Google (ponad 95% rynkowego udziału), a następną w kolejce jest wyszukiwarka Microsoftu- Bing. Jak widać, oczywiste jest, że przy pozycjonowaniu stron WWW skupiamy się głównie na wyszukiwarce firmy z Mountain View.

Cały widz polega na tym, że nikt nie wie, jak działają algorytmy wyszukiwarek, a proces pozycjonowania odbywa się metodą prób i błędów. Co prawda Google wypuszcza różnego rodzaju instrukcje, czy wskazówki dla webmasterów, jednak są one dosyć ogólnikowe. Chcąc dobrze wypozycjonować stronę w Internecie, trzeba mieć przede wszystkim dużo doświadczenia i wiedzy, jak to zrobić.

W jaki sposób podchodzimy do tematu optymalizacji stron internetowych?

Obecnie proces optymalizacji to określenie słów kluczowych, zwrócenie uwagi na tytuł oraz opisy stron i podstron, odpowiednio stworzony content (zawartość) strony, struktura nagłówków i całego serwisu, oraz metoda linkowania wewnętrznego. Do tego należy zadbać o responsywność serwisu oraz unikać duplikacji zawartości. Jest to podstawowy zakres działań, który ma na celu zoptymalizowanie naszej witryny. Jak zatem poradzić sobie z tymi zagadnieniami?

Określanie słów kluczowych

Na słowa i frazy kluczowe pozycjonujemy cały serwis. Niezwykle ważne jest ich prawidłowe dobranie oraz ocena wartości poszczególnych fraz i słów kluczowych. Od słów kluczowych w dużej mierze zależy sukces pozycjonowania.
Do ich określania możemy użyć planera słów kluczowych - najpopularniejszym z nich jest Google AdWords. Proces wyodrębniania słów kluczowych wspomoże przeszukanie zarówno naszego serwisu, jak i witryn konkurencji w poszukiwaniu wartościowych fraz i słów. W tym celu możemy użyć programów Majestic, SemStorm, czy Ahrefs, które nam to umożliwią.

Prezentacja strony w wynikach wyszukiwania

Poza gromadzeniem wartościowych słów i fraz kluczowych istotną czynnością, od jakiej powinniśmy rozpocząć naszą przygodę z optymalizacją strony, jest odpowiednie jej opisanie. Dzięki temu roboty Google będą mogły zaprezentować ją w wynikach wyszukiwania.
W tym celu należy odpowiednio opisać strony naszej witryny znacznikami <title> oraz <description>. Jeżeli zrobimy to nieprawidłowo lub nie wykonamy tego wcale, Google może samodzielnie stworzyć treść powyższych znaczników, a w skrajnych przypadkach nasza witryna może spaść niżej w rankingu lub zostać całkowicie usunięta z indeksu.

Przy opisywaniu swojej strony WWW, pamiętajmy, że każda podstrona powinna mieć unikalny opis i tytuł, ich długość powinna mieścić się według norm - tytuł powinien mieścić się między 50 a 70 znakami, natomiast stworzony opis powinien składać się maksymalnie ze 160 znaków. Oczywiście zarówno w tytule, jak i opisie powinna znaleźć się dobrze dobrana fraza kluczowa.

Do dobrego skomponowania meta tytułów i meta opisów możemy użyć kolejnego narzędzia od Google Search Console. W tym celu wchodzimy w zakładkę Status w wyszukiwarce > Udoskonalenia HTML. W tym oknie znajdziemy interesujące nas informacje o tym, które słowa i frazy kluczowe warto zamieścić w opisie i tytule poszczególnych podstron.

Struktura strony WWW

Stworzenie struktury strony przyjaznej SEO jest dosyć skomplikowanym zadaniem. Na odpowiednie skomponowanie szkieletu witryny internetowej składa się: menu okruszkowe, menu główne, przygotowanie mapy XML serwisu, a także tworzenie przyjaznych adresów URL. Poniżej prezentujemy, jak wykonać każdą z tych czynności.

Często wykorzystywanym usprawnieniem nawigowania po serwisie jest tzw. menu okruszkowe (ang. breadcrumbs). Pozwala ono lepiej nawigować robotom Google po naszej witrynie, a także usprawnia odnalezienie się użytkownika w gąszczu podstron serwisu. Implementacja menu okruszkowego może prezentować się w ten sposób: Strona domowa → strona → podstrona.

Główne menu wykorzystywane na stronie internetowej również pozwala na lepsze jej indeksowanie, a także usprawnia ruch użytkownika w obrębie serwisu. Dobrze wykonane menu pozwoli zarówno robotom indeksującym, jak i użytkownikom określić zawartość podstron.

Projekt menu nie powinien przekraczać trzech poziomów. Utrzymując je w takiej strukturze, zadbamy o możliwie szybkie nawigowanie po stronie, a każda podstrona będzie dostępna przy wykonaniu maksymalnie 3 przejść (kliknięć). Dobrze zaprojektowane menu powinno wyglądać w taki sposób: Strona domowa → kategoria → podkategoria → strona.

W przypadku obszernych serwisów, warto przemyśleć stworzenie drzewa kategorii i podkategorii. Jeżeli ciężko będzie nam wykonać 3-poziomowe menu, możemy zdecydować się na wykonanie mapy strony XML. Stworzenie mapy serwisu i umieszczenie jej w Search Console ułatwi robotom indeksującym przeanalizowanie całej witryny.

Na strukturę strony WWW przyjazną SEO składa się również tworzenie czytelnych i prostych adresów URL. Przy ich konstruowaniu powinniśmy skupić się na wykorzystywaniu małych liter, myślników do rozdzielania wyrazów oraz cyfr. Wszelkie udziwnienia w adresach URL naszej witryny nie są mile widziane zarówno przez roboty indeksujące, jak i użytkowników. Przykładem dobrze stworzonego adresu URL może być: http://itee.pl/oferta/pozycjonowanie.html .

Nagłówki na stronie WWW

Nagłówki w treści zawartej na naszej stronie pozwalają lepiej ją hierarchizować, a także sprawiają, że cały artykuł lub opis jest bardziej czytelny i łatwiejszy w odbiorze. Poza tym usprawnia pracę robotom indeksującym.

Przy tworzeniu contentu na stronę, nagłówki powinny być używane w odpowiedniej kolejności - od <h1> (największego) do maksymalnie <h6> (najmniejszego). Uważa się, że nagłówka <h1> należy używać do tytułów stron, natomiast w tekście jego użycia powinniśmy raczej unikać. Strukturyzację publikowanej treści powinniśmy zaczynać od nagłówków <h2> i stopniowo przechodzić do niższych nagłówków. W praktyce często wystarczy użycie nagłówków od <h1> do <h3>. Przykładowe usystematyzowanie treści na stronie za pomocą nagłówków powinno wyglądać mniej więcej tak:

<h1>Tytuł</h1>
    <h2>Nagłówek</h2>
        <h3>Nagłówek</h3>
            <h4>Nagłówek</h4>
                <h5>Nagłówek</h5>
            <h4>Nagłówek</h4>
        <h3>Nagłówek</h3>
    <h2>Nagłówek</h2>
        <h3>Nagłówek</h3>
            <h4>Nagłówek</h4>
                <h5>Nagłówek</h5>
            <h4>Nagłówek</h4>
        <h3>Nagłówek</h3>
    <h2>Nagłówek</h2>

Struktura contentu na stronie WWW

Od zawartości naszej witryny zależy jej powodzenie, poczytność, pozycja w indeksie wyszukiwarek, czy wartość. Główną metodą tworzenia zawartości, która przyciągnie użytkowników i pozwoli na poprawę konwersji, jest publikacja wartościowych treści, które okażą się przydatne dla gości naszej witryny. Metoda ta nosi nazwę Content Marketingu.

Tworzenie dobrej jakości contentu i regularna jego publikacja pozwala wzbudzić zaufanie, zainteresowanie zarówno użytkowników, jak i robotów indeksujących, a możliwość komentowania umożliwi wzajemny dialog między twórcami treści a użytkownikami, co również może wpłynąć na poprawę indeksowania strony.

Jednym z podstawowych warunków, które powinna spełniać publikowana przez nas treść, jest jej unikalność. Musi być bogata merytorycznie, wartościowa, a także ogólnodostępna. Ukrywanie treści na stronie, spamowanie lub przesycenie słowami i frazami kluczowymi może przyczynić się do ukarania naszej witryny spadkiem w indeksie, lub całkowitym jej wykluczeniem.

Content na stronie możemy tworzyć za pomocą różnorodnych środków przekazu. Najbardziej rozpowszechnione i najprostsze do analizy przez roboty indeksujące jest oczywiście słowo pisane, jednak obecnie Google oraz inne wyszukiwarki prężnie rozwijają czytanie i analizowanie obrazów i filmów. Odpowiednie zagnieżdżanie znacznika <alt> w obrazach również może przyczynić się do poprawy indeksowaniu. Umieszczanie różnorodnej treści na witrynie pozwoli na poprawę ruchu na stronie i większe zainteresowanie użytkowników.

Responsywność strony WWW

Zadbanie o responsywność witryny pozwoli dotrzeć do szerszego grona użytkowników Internetu i umożliwi promocję strony przez Google w mobilnych wynikach wyszukiwania. Poza tym Google zapowiedziało, że będzie karać te strony, które nie wspierają responsywności. Czym jest responsywność? Jest to dostosowanie wyświetlania witryny do każdego rodzaju urządzenia, na którym możemy konsumować Internetowe treści. Responsywna strona uruchomi się w czytelny i szybki sposób zarówno na laptopie, jak i tablecie i smartfonie.

Poza przekształcaniem strony na responsywną możemy stworzyć jej kopię przeznaczoną na urządzenia mobilne. Jest to jednak bardziej toporny i w gruncie rzeczy gorszy sposób niż zwyczajne dostosowanie responsywności naszej witryny. Kopia strony dla rozwiązań mobilnych zwykle opatrzona jest przedrostkiem M (Mobile). Jeżeli jednak zamierzamy zdecydować się na tego typu rozwiązanie, należy odpowiednio otagować mobilną kopię serwisu znacznikami rel=”alternat” i rel=”canonical”, które wskażą robotom indeksującym, która strona jest oryginałem, a która kopią.

Kolejną kwestią w usprawnieniu czytania naszej witryny na urządzeniach mobilnych jest szybkość jej ładowania. Należy dążyć do możliwie szybkiego wczytywania się stron i podstron. Istnieją narzędzia, które pozwalają na sprawdzenie szybkości ładowania się strony, a także poprawnego wyświetlania jej na urządzeniach mobilnych. Przykładem tego typu narzędzi może być Google Analitycs.

Duplikacja contentu na stronie WWW

Jeżeli kopiujemy duże fragmenty treści z innych portali, na naszą stronę, a także w obrębie własnej witryny, Google może nas ukarać przez tworzenie treści o znamionach spamu. W przypadku gdy nie  jesteśmy w stanie stworzyć treści nie duplikowanej, wtedy powinniśmy dać znać wyszukiwarce, który fragment jest oryginałem, a który kopią. W tym celu używa się reguły w pliku .htacces. Brzmi ona tak:

RewriteEngine On
RewriteCond %{HTTP_HOST} ^mojadomena.pl(.*) [NC]
RewriteRule ^(.*)$ http://www.mojadomena.pl/$1 [R=301,L]

Przekierowanie adresu z przedrostkiem WWW na adres bez tego przedrostka jest wymagane i podczas tej operacji należy używać przekierowania 302. Częstym błędem jest używanie przekierowania 301, które jest przekierowaniem tymczasowym.

W przypadku zarządzania witryną, która sortuje zawartość, dobrym pomysłem jest użycie znacznika, który wskaże robotom indeksującym kanoniczną wersję danego adresu URL: <link rel="canonical" href="/adres-url" />.

Poza samym przekierowaniem witryny należy zwrócić uwagę, czy serwis posiada nieużyteczne podstrony, które nie mają w sobie żadnej wartościowej treści. Jeżeli nie możemy całkowicie wyeliminować mało użytecznych z punktu widzenia indeksowania podstron, należy opatrzyć je tagiem, który da znać Google, że nie chcemy indeksować konkretnej podstrony: <meta name="robots" content="noindex, follow" />
Dzięki temu możemy uniknąć kary za publikowanie pustych podstron, podstron z niewielką ilością tekstu, lub mało wartościowego contentu w naszym serwisie i skupić się na indeksowaniu jedynie wartościowych, cennych i unikalnych treści.

Optymalizacja stron internetowych - praktyczny przewodnik po SEO - 5.0 out of 5 based on 6 reviews

Szukaj

Referencje

Bezpłatny audyt SEO

Najczęściej czytane

Zobacz najnowsze informacje ze świata Google oraz zdobądź wartościową wiedzę z zakresu SEO i SEM
Korzystaj z wiedzy, którą chętnie się dzielimy

Znaki specjalne w opisach i tytułach meta

Znaki specjalne w opisach i tytułach meta

Dla jednych zbędne zaśmiecanie meta tytułów i opisów, dla innych ciekawy dodatek wpływający na widoczność wyników w SERP. W jaki sposób umieszczać znaki specjalne w opisach meta i czy w ogóle warto to robić? W tym krótkim tekście odpowiadamy na te pytania.

Czytaj więcej
Audyt SEO

Audyt SEO

Audyt SEO to badanie i analiza strony, które mają na celu poprawę jej miejsca w indeksie wyszukiwarki, a także zoptymalizowanie i usprawnienie funkcjonowania witryny. Dzięki audytowi SEO strony możemy wykryć wszelkie nieprawidłowości, a wdrożenie zaleceń

...
Czytaj więcej
Jak tworzyć opisy produktów w sklepie internetowym?

Jak tworzyć opisy produktów w sklepie internetowym?

Opisy produktów w sklepie internetowym to podstawa sprzedaży w internecie. Przyjrzyjmy się temu, jak tworzyć opisy produktów w sklepie internetowym? Nie minęło 20 lat od momentu, kiedy internet stał się powszechnie dostępny, a branża e-commerce,

...
Czytaj więcej
Audytujemy strony www kandydatów na Prezydenta RP! #sprawdzam

Audytujemy strony www kandydatów na Prezydenta RP! #sprawdzam

28 czerwca 2020 r. odbędą się w Polsce wybory na urząd Prezydenta RP. Do walki stanie 11 kandydatów, których strony internetowe poddaliśmy analizie. Nasza analiza bierze pod uwagę:

Czytaj więcej
Prowadzenie bloga firmowego pomaga w pozycjonowaniu?

Prowadzenie bloga firmowego pomaga w pozycjonowaniu?

Prowadzenie bloga firmowego wymaga systematyczności oraz publikacji contentu dopasowanego do grupy docelowej klientów. Aby zwiększyć widoczność bloga w wynikach wyszukiwania Google, niezbędna jest znajomość zasad pisania artykułów SEO i nie tylko. Odpowiednia

...
Czytaj więcej
Bony na cyfryzację 2021

Bony na cyfryzację 2021

Epidemia koronawirusa COVID-19 spowodowała, że małe i średnie przedsiębiorstwa znalazły się z dnia na dzień w trudnej sytuacji, ponieważ procesy zarządzania firmą nie są nowoczesne i zautomatyzowane. W celu poprawy tej sytuacji został uruchomiony program wsparcia, w

...
Czytaj więcej
Wszystkie artykuły

logo itee.pl

itee.pl Sp. z o.o.

  • ul. Matki Teresy z Kalkuty 18a/4, 20-538 Lublin
  • +48 518-234-101
  • Pon. - Pt. 9:00 - 17:00
  • biuro@itee.pl
© Copyrights 2020. Wszelkie prawa zastrzeżone. Designed by itee.pl | Mapa strony

Szukaj