Blog
- Michał Gryz
- Blog
- Odsłony: 2065
Opinie w sieci – warto je mieć
Wiedziałeś, że blisko 80% użytkowników sieci wierzy w opinie o produktach, usługach i markach, które znalazły się w internecie? Badania stanowią niepodważalny dowód, że warto przekuć opinie pojawiające się w Twoim sklepie internetowym, na witrynie, czy w wizytówce Google, w realne zyski.
Zadbaj o opinie w sieci – to takie proste
Stosowanie coraz bardziej skomplikowanych i finezyjnych technik promocji w internecie staje się – a jakże – coraz bardziej kosztowne, czasochłonne i żmudne. Może by tak oprzeć promocję na biernych działaniach marketingowych, które nie wymagają większej uwagi z naszej strony? Tak jest, bierna promocja firmy i oferowanych produktów poprzez nakłonienie konsumentów i partnerów biznesowych do wystawienia opinii, czy kliknięcia w pasek z gwiazdkami to doskonały sposób na poprawę widoczności i zysków.
Dlaczego opinie tak skutecznie promują naszą markę? Ponieważ doskonale współgrają z funkcjonowaniem ludzkiego umysłu. Skoro dziesiątki osób wysoko ocenia daną restaurację, produkt, czy usługę, to dana oferta faktycznie musi być niezła! Tak działa efekt dowodu społecznego.
Jeżeli prowadzisz sklep internetowy, sekcja z opiniami użytkowników, którzy zakupili dany produkt, może stanowić dodatkowe pole do popisu, w której użytkownicy tak "po ludzku", bez całej marketingowej otoczki, ocenią produkt i zarekomendują go, lub nie. Pamiętaj jednak, że to użytkownicy budują zdanie o produkcie. Jeżeli więc sprzedajesz kiepskiej jakości przedmioty, powinieneś być gotowy na słowa krytyki od niezadowolonych konsumentów.
Pochlebne opinie zostawiane przez użytkowników to naturalna wersja tak zwanego marketingu szeptanego, który często przynosi lepsze rezultaty od najbardziej wymyślnych kampanii marketingowych.
Gdzie gromadzić opinie?
Możesz gromadzić je w wielu miejscach. Jeżeli prowadzisz sklep internetowy, na pewno powinieneś skorzystać ze wbudowanego modułu związanego z dodawaniem i prezencją opinii o danych produktach i usługach. Taki mechanizm powinien być zaimplementowany w każdym sklepie online.
Poza tym warto skorzystać z opinii, które pojawiają się w mediach społecznościowych. Takie miejsca, jak Google +, Facebook, Instagram, czy LinkedIn pozwolą Ci w łatwy sposób wypromować markę lub firmę wyłącznie na opiniach innych użytkowników.
A jeśli mówią o nas źle?
Cóż, hejt – zwłaszcza w przypadku dużych firm, jest nieunikniony. Istnieje kilka metod, jak radzić sobie z nieprzychylnymi komentarzami. Poniżej zaprezentujemy kilka rad, którymi warto się kierować przy zwalczaniu hejtu.
Przede wszystkim, nie możemy pozostawić negatywnego komentarza samemu sobie. Na każdą opinię należy odpowiedzieć (chyba że jest wulgarna i obraźliwa, wtedy powinniśmy ją usunąć). Gdy odpowiadamy, nie możemy dać się ponieść emocjom, ponieważ tylko zaognimy sprawę. Należy dbać o profesjonalny wizerunek.
Pierwszym, co powinniśmy zrobić, jest próba wyjaśnienia i rozwiązania sytuacji. Jeżeli klient nie daje się udobruchać, ostatnią linią obrony powinien być dystans i humor. Humorystyczna zagrywka pozwoli rozluźnić atmosferę i wyjść z – na pozór patowej sytuacji – obronną ręką.